Ogórki małosolne – dlaczego warto sięgać po nie w sezonie?

Ogórki małosolne to jedna z charakterystycznych potraw krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Są nie tylko bardzo smaczne, ale także zdrowe. Ich przygotowanie jest bardzo proste, może więc zrobić je każdy.

Ogórki małosolne od kiszonych różnią się przede wszystkich czasem fermentacji. Są gotowe znacznie szybciej, przez co są łagodniejsze w smaku i nie czuć tego charakterystycznego dla ogórków kiszonych kwasu. Jednakże nie warto ufać nazwie, gdyż ogórki te zawierają sporą ilość soli, która jest niezbędna do przeprowadzania procesu fermentacji. Nie wolno więc przesadzać z nadmiernym spożyciem.

Właściwości ogórków małosolnych

Dzięki krótszej fermentacji ogórek jest bardziej chrupiący i delikatniejszy, a zarazem bogaty w witaminy. W ogórkach małosolnych znajduje się bardzo dużo witaminy C, która jest silnym antyoksydantem i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, które powstają na skutek promieniowania UVA. Witamina C sprawia również, że skóra będzie wolniej się starzeć i będzie bardziej odporna na działanie szkodliwych związków. W procesie fermentacji w ogórkach zwiększa się ilość witamin z grupy B, które również pozytywnie oddziałują na stan naszej skóry, układ krwionośny, hormonalny i immunologiczny. Ze względu na krótszy okres kiszenia ogórków, zawierają one mniej kwasu mlekowego niż zwykłe ogórki kiszone. Mimo to można go w nich znaleźć. Kwas mlekowy wpływa pozytywnie na mikroflorę jelitową i jest zalecany osobom cierpiącym na schorzenia autoimmunologiczne.

Ogórki małosolne, w przeciwieństwie do ogórków świeżych można łączyć z pomidorami. Proces utleniania się witaminy C w tym wypadku nie zachodzi.

Przygotowanie ogórków małosolnych

Proces przygotowania ogórków jest bardzo prosty. Kiszenie można przeprowadzić zarówno w specjalnie do tego celu przeznaczonych glinianych dzbanach (przydają się, gdy chcemy przygotować dużą ilość ogórków małosolnych) jak i w zwykłych, dobrze umytych i wyparzonych słoikach. Do kiszenia należy przygotować koper, chrzan, czosnek, gorczycę, gorącą wodę, sól no i oczywiście ogórki.

Dno naczynia należy wyłożyć połową dodatków, a następnie układać ogórki naprzemiennie z pozostałymi składnikami. Całość należy zalać wodą z dużą ilością soli i odstawić na kilka dni. Po dwóch dniach będziemy mieli ogórki „małosolne”, choć na razie ich smak będzie bardzo delikatny i właściwie niewyczuwalny. Najlepsze efekty osiąga się po około tygodniu kiszenia.

Ogórki małosolne są bardzo zdrowe i proste w przygotowaniu. Warto dać im szansę i włączyć je do codziennej diety w sezonie letnim.

Więcej na temat ogórków powie serwis altruismonline.com, którego tematyka jest związana ze zdrowiem.